Peercoaching in de praktijk

In het werkveld wordt het steeds belangrijker om zo efficiënt mogelijk met tijd en middelen om te gaan. Peercoaching is een manier voor bedrijven en instellingen om minder tijd kwijt te zijn aan het individueel coachen van onervaren collega’s en/of studenten. Peercoaches maken peers (collega’s en/of studenten) wegwijs, leerbaar en productief voor de bedrijven en instellingen. Het werkveld vraagt om werknemers die zich blijven ontwikkelen. Kennis veroudert snel en permanent samen leren in teams, organisaties en netwerken draagt bij aan de professionele ontwikkeling van medewerkers en een veilig werkklimaat. 

In dit scholingstraject leert de peercoach coachende en begeleidende vaardigheden toe te passen die zij kan inzetten ten behoeve van de persoonlijke en professionele ontwikkeling van peers (collega’s en/of studenten). De peercoach en de gecoachte leren op een gelijkwaardige manier van en met elkaar door elkaar feedback te geven en te reflecteren op hun rol. Het keuzedeel zorgt ervoor dat de beginnend beroepsbeoefenaar bezit over coachingsvaardigheden, doelgerichtheid en leervermogen vanuit realiteitsbesef en empathisch bewustzijn. Deze kan zij inzetten in een werk- en leeromgeving. 

Het certificaat is geschikt voor werkenden in de sector zorg en welzijn die in het bezit zijn van een diploma op niveau 3 of 4 (of vergelijkbaar niveau). Het biedt werkenden de kans zich verder te ontwikkelen, passend bij de vraag van het complexer wordende zorglandschap. 

 

Na het succesvol afsluiten van het scholingstraject ‘Peercoaching’, krijgt de medewerker het officieel erkende mbo-certificaat dat wordt opgenomen in het landelijke opleidingsregister van het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen.